Sponsorzy daj? po 100 mln dolarów. Radwa?ska mo?e wygra? ponad 1 mln. Malezyjscy badmintoni?ci – dwa razy tyle. Londyn nie ma szans na syndrom barcelo?ski, ale tak jak wszyscy chce zarobi?. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – raport o olimpijskiej kasie. W numerze równie? dodatek „Dobre, bo polskie”, czyli czym mo?emy si? pochwali? w ?wiecie biznesu.
Ponadto w najnowszym wydaniu „BBWP”: zielone imperium ministra rolnictwa, burzliwe lato ubezpieczycieli, jak powstrzyma? fal? bankructw w bran?y budowlanej, kim jest nowa prezes Yahoo!, jak Kruk Krukowi robi konkurencj?, parabankowy rynek w Polsce oraz grubszy portfel angielskiej królowej.
Ludzie powinni si? cieszy?, gdy do miasta przyje?d?a cyrk. Jednak XXX Letnie Igrzyska Olimpijskie, które rozpoczn? si? za tydzie? w Londynie, otacza atmosfera uczu? uderzaj?co dwuznacznych. Ka?dy londy?czyk za?wiadczy, ?e olimpiadzie towarzyszy mnóstwo marudzenia. Entuzjazm przygasi?y m.in. koszty organizacji igrzysk. Pierwotne szacowano je na 2,4 mld funtów (12,6 mld z?) na wszelkiego rodzaju budowy i 1 mld funtów (5,3 mld z?) na „rewitalizacj?”. Kolejne 700 mln funtów (3,7 mld z?) mia? zainwestowa? sektor prywatny. Obecnie szacuje si?, ?e brytyjski bud?et wysup?a? w sumie 11 mld funtów (58,4 mld z?). 3 mld funtów podczas boomu, kiedy przyznawano Londynowi prawo organizacji igrzysk, wygl?daj? ca?kiem inaczej ni? 11 mld podczas drugiej fali podwójnej recesji… W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businesweek Polska” o tym, jak londy?czycy przyjm? sportowców i kibiców igrzysk olimpijskich.
„BBWP” zagl?da tak?e za kulisy i do kas oko?oolimpijskich. Zdradza m.in., ?e do wyprodukowania 4,7 tys. medali na olimpiad? i paraolimpiad? zu?yto 8 ton z?ota, srebra i miedzi z kopalni miedzi Kennecott Utah w Salt Lake City i mongolskiej kopalni Oyu Tolgoi. Z?oty medal zawiera jedynie 1,34 proc. prawdziwego z?ota – minimum 6 g. W 92,5 proc. sk?ada si? ze srebra. A ile kosztuje przygotowanie do zdobycia medalu? Do startu w niektórych dyscyplinach olimpijskich nie trzeba mie? fortuny. Oprócz talentu wystarczy kilkaset z?otych. Ale s? takie, w których bez pomocy sponsora albo bogatej rodziny ani rusz. Przegl?d dyscyplin olimpijskich i zwi?zanych z nimi kosztów – na ?amach „Bloomberg Businessweek Polska”.
„BBWP” publikuje tak?e rozmow? ze specjalist? marketingu sportowego, który ocenia, ile mo?e by? wart kontrakt reklamowy zawodnika, który zdob?dzie w Londynie z?oty medal. Rozpi?to?? kwot zaskakuje: od 40 tys. do 1,2 mln z?! Sk?d te ró?nice – zdradza Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
Prawo do pos?ugiwania si? olimpijskim logo oraz flag? z pi?cioma ko?ami kosztuje. Firma, która decyduje si? je wykupi?, najpierw musi pogodzi? si? z rachunkiem wystawionym przez MKOl (lub jego lokalne oddzia?y), a pó?niej ze znacznie wi?kszymi wydatkami na kampanie reklamowe, w których pochwali si? presti?owym partnerstwem. Poza tym Mi?dzynarodowy Komitet Olimpijski ?ciga wszystkich, którzy o?mielaj? si? u?y? symboli igrzysk. Dlaczego londy?ska ustawa olimpijska „jest najbardziej drako?ska w historii” – o tym w przedolimpijskim numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.
„BBWP” zagl?da równie? za kulisy krajowej polityki. Afera ta?mowa z Agencj? Rynku Rolnego i Elewarrem zniszczy?a karier? ministra Marka Sawickiego. A to tylko cz??? maj?tku pozostaj?cego w gestii resortu rolnictwa. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi to siedem biur, 13 departamentów (od p?atno?ci bezpo?rednich przez rybo?ówstwo po sprawy obronne i ochron? informacji niejawnych). Zatrudnia oko?o 880 urz?dników. W?a?nie w tym resorcie zarabia si? najwi?cej – przeci?tnie 7,41 tys. z? – podczas gdy ?rednia dla wszystkich ministerstw to 5,5 tys. z?. Jak wygl?da „zielone imperium” – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.
Polityczna burza zepchn??a na dalszy plan prawdziwe burze. Jednak tegoroczne lato to nerwowy czas nie tylko dla polityków, ale i dla ubezpieczycieli. Najpierw upad?o biuro podró?y Sky Club, potem Alba Tour, wreszcie Africano Travel – wszystkie z obowi?zkowymi gwarancjami ubezpieczeniowymi. Potem gradobicie i ulewy uderzy?y na Warmii i Mazurach, a tr?by powietrzne spustoszy?y wsie na Pomorzu, w Wielkopolsce i w Kujawsko–Pomorskiem. Ubezpieczyciele wci?? szacuj? szkody. O ile do plajt w turystyce, powodzi i lokalnych podtopie? zd??yli si? ju? przyzwyczai?, o tyle tegoroczne anomalie pogodowe mog? by? dla nich zaskoczeniem. Ich konsekwencj? mog? by? wy?sze sk?adki ubezpieczeniowe, bo zgodnie z zasad? ubezpieczeniow? im wy?sze ryzyko, tym ostrzejsze warunki tej ochrony. Czy huragany przywiej? podwy?ki cen polis – o tym na ?amach „Bloomberg Businessweek Polska”.
„BBWP” pisze te? o fali upad?o?ci w bran?y budowlanej. 18 lipca, trzy tygodnie po polskim pó?finale EURO 2012, drogowcy rozstawili pacho?ki na odcinku autostrady A2 do stolicy, który zyska? przejezdno?? przed turniejem. Czas po?o?y? ostatni? warstw? asfaltu. Kierowcy, którzy ju? przyzwyczaili si? do jazdy z pr?dko?ci? autostradow?, musz? zwolni? do 70 km/godz. Zwalnia? – ale pracowników – b?d? te? firmy drogowe. Trwa dramatyczna walka o to, by fala upad?o?ci w bran?y nie uruchomi?a w Polsce domina, jakie na ?wiecie wywo?a? upadek Lehman Brothers. Od stycznia upad?y w Polsce 472 przedsi?biorstwa, wynika z danych firmy Euler Hermes. Najbardziej dramatycznie przybywa bankructw w?a?nie w?ród firm budowlanych. Pogr??aj? je zatory p?atnicze. Cierpi? zw?aszcza podwykonawcy. Jak zatrzyma? t? fal? – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.
W „BBWP” nie mo?e zabrakn?? równie? jednej z najwi?kszych niespodzianek ze ?wiata wielkiego biznesu. Przeprowadzony w ?cis?ym sekrecie wybór Marissy Mayer na prezes Yahoo! zaskoczy? wszystkich. Okoliczno?ci spotkania osób odpowiedzialnych za znalezienie nowego prezesa z kandydatk? przypomina?y szpiegowsk? powie?? Johna Le Carrégo. 37–letnia Mayer jest prezesk? celebrytk?, której ka?dy ruch jest uwa?nie ?ledzony. Jest pe?na ?ycia, inteligentna i elokwentna. Ma zara?liwy ?miech i opini? osoby obsesyjnie skupionej na szczegó?ach produktu. By?a jedn? z pierwszych pracownic Google. Teraz ma wyprowadzi? na prost? by?ego konkurenta. Kim jest nowa prezes Yahoo! i czy wystarczy jej pomys?ów i innowacyjno?ci – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”.
A na rynku krajowym – ostra gra Wojciecha Kruka. Jubiler sprzeda? firm?, a teraz wraca pod t? sam? mark?. W podr?cznikach zarz?dzania niewiele jest przyk?adów przedsi?biorców, którzy po sprzeda?y w?asnej firmy wznowili dzia?alno?? pod tym samym szyldem i w tej samej bran?y. Na karty studenckich skryptów chce trafi? Wojciech Kruk, który z córk? i synem postanowi? rzuci? wyzwanie spó?ce W.Kruk. W nowym jubilerskim biznesie pozna?skiej rodziny role s? podzielone. Firma nale?y do Wojtka Kruka juniora, który zajmuje si? zarz?dzaniem, oraz Ani Kruk, która odpowiada za wzornictwo wyrobów. Ona te? firmuje now? sie? sklepów Ania Kruk. O tym, jak „Kruk krukowi konkurencj? robi” – w „Bloomberg Businessweek Polska”.
„BBWP” pisze równie? o pr??nie rozwijaj?cym si? rynku parabanków. Od czasu kiedy banki musz? przestrzega? Rekomendacji T Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) pozwalaj?cej na po?yczenie pieni?dzy, je?li miesi?czna rata nie przekroczy 50 proc. dochodu netto kredytobiorcy, rosn? obroty instytucji, które rekomendacji przestrzega? nie musz?. Bran?y pomaga nie tylko Rekomendacja T. Parabanki poszukuj? klientów m.in. w ma?ych i ?rednich miejscowo?ciach, gdzie dost?p do us?ug bankowych jest trudniejszy. Du?? grup? klientów s? te? emeryci i renci?ci, którzy nawet bez ogranicze? KNF s? dla banków ma?o interesuj?cy. Z ustale? „BBWP” wynika, ?e ?rednia suma po?yczana przez parabanki to 1,5–3 tys. z?. Interes zwietrzy?y te? firmy windykacyjne, które same zaczynaj? udziela? po?yczek. Jak wygl?da parabankowy rynek w Polsce – o tym w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.
„BBWP” zagl?da równie? do portfela… brytyjskiej królowej. El?bieta II, która w czerwcu obchodzi?a 60. rocznic? panowania, mo?e liczy? na 16–procentowy wzrost dochodów, bo wzros?y zyski Crown Estate, a deputowani zmienili przepisy o królewskich finansach. Monarchini b?dzie mia?a w roku fiskalnym trwaj?cym od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku prawo do 36 mln funtów (192 mln z?) wobec 31 mln funtów (165 mln z?) w roku bie??cym. Zarz?dzaj?ca królewskimi nieruchomo?ciami Crown Estate zbija kokosy na dnie morskim i Regent Street. Na czym zarabia brytyjska królowa – na ?amach „Bloomberg Businessweek Polska”.
Najnowszemu wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” towarzyszy dodatek „Dobre, bo polskie”. Kiedy mówimy „dobre, bo polskie”, pierwsz? rzecz?, która przychodzi nam na my?l, jest ?ywno??. Dlaczego? Bo jest zdrowa, bo nie jest przesycona chemi?, bo jest regionalna, bo jest po prostu smaczna. Ale równie cenne s? i inne nasze produkty, us?ugi, patenty. A co z lud?mi? Czy ludzie, dobrzy mened?erowie, mog? sta? si? wizytówk? Polski, jako?ci i stylu zarz?dzania? Tak. Polscy przedsi?biorcy odnosz? sukcesy, polscy mened?erowie potrafi? przeprowadzi? firm? przez kryzys, coraz wi?cej mened?erów z Polski robi mi?dzynarodowe kariery. Sposób zarz?dzania i prowadzenia biznesów przez polskich mened?erów jest uznawany na ca?ym ?wiecie, dzi?ki temu ?wietnie odnajduj? si? oni w strukturach globalnych – mówi Ewa Ma?yszko, prezes zarz?du PKO BP BANKOWY PTE SA. Polski sukces nag?a?niaj? sami przedsi?biorcy, i to nie zawsze wspólnymi si?ami. Stworzenie wspólnej platformy, zebranie tych rozproszonych dzia?a? mog?oby wiele zmieni?. Szczególnie ?e jest si? czym pochwali? – mówi Krzysztof Przyby?, prezes Teraz Polska. Czym mo?emy si? chwali? i co jest „dobre, bo polskie” – w dodatku do najnowszego wydania „Bloomberg Businessweek Polska”.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” w sprzeda?y w poniedzia?ek, 23 lipca. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dost?pne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. U?ytkownicy Iphone’ów i Ipadów oraz urz?dze? obs?ugiwanych przez system operacyjny Android mog? pobra? cyfrow? wersj? pisma z AppStore i Android Market ju? od soboty wieczorem.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wp?ywowych magazynów na ?wiecie. Ukazuje si? od wrze?nia 2011 r. Jego wydawc? jest Point Group Business Unit, spó?ka zale?na Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza mi?dzynarodowa licencja od czasu przej?cia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Od sierpnia redaktorem naczelnym „BBWP” b?dzie Cezary Szymanek.