LIFESTYLE Media

O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej

O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej
raport "Wybory prezydenckie

Data publikacji: 2015-03-25
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej
Kategoria: LIFESTYLE, Media

raport "Wybory prezydenckie 2015"

O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej LIFESTYLE, Media - raport "Wybory prezydenckie 2015"

Kampania wyborcza rozpoczęła się na dobre. Jednym z czynników warunkujących wygraną jest popularność kandydatów w mediach. W dniach 1–15 marca na temat osób biorących udział w walce o najwyższy urząd w państwie opublikowano łącznie 27,8 tys. materiałów! Dziennikarze najczęściej wspominali o Bronisławie Komorowskim, a najbardziej przychylni byli Andrzejowi Dudzie.

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przygotował raport na temat obecności medialnej kandydatów ubiegających się o fotel prezydenta Polski. Aż 40 proc. publikacji (11,1 tys.) z prasy, internetu i RTV odnosiło się do Bronisława Komorowskiego, który prowadzi także w najnowszym sondażu TNS Polska. Według tego badania 41 proc. ankietowanych, którzy planują wziąć udział w majowych wyborach, zamierza głosować  właśnie na Komorowskiego.  

Kolejne miejsca w rankingu pod względem liczby publikacji w analizowanych mediach zajęli Andrzej Duda z wynikiem 5,3 tys. materiałów,  Magdalena Ogórek – 2,6 tys., Janusz Palikot – 2,5 tys. oraz Adam Jarubas – 1,6 tys.

Liderowi zestawienia najwięcej uwagi poświęciły źródła internetowe – aż 7,3 tys. doniesień medialnych, a następnie telewizja (1,9 tys.), prasa (1,2 tys.) oraz radio (775). Najczęściej o obecnym prezydencie traktowali dziennikarze Wpolityce.pl, „Gazeta Polska Codziennie” oraz radio Tok Fm. Ponadto Komorowski pojawił się w 72 informacjach na pierwszych stronach gazet.

Palikot w social media

W mediach społecznościowych pod względem liczby doniesień także wygrywa Komorowski (7,9 tys. informacji), jednak zmiany nastąpiły już na drugim miejscu w stosunku do zestawienia obejmującego publikacje z prasy, internetu i RTV. Zaraz za prezydentem uplasował się Janusz Palikot. Na jego temat opublikowano 6,9 tys. wzmianek. Wyprzedził on Andrzeja Dudę (5,5 tys.) oraz Janusza Korwin-Mikkego (4,3 tys.)

Media najprzychylniej o Dudzie

Z analizy wydźwięku publikacji wynika, że media w pierwszym okresie kampanii wyborczej były dosyć neutralne w stosunku do kandydatów. Dziennikarze pozytywnie wypowiadali się o Andrzeju Dudzie. Na jego temat ukazało się 495 materiałów o takim nacechowaniu, co stanowiło prawie 10 proc. ogółu przekazu na jego temat.

A to już wiesz?  inkBOOK: Pozytywne skutki izolacji, czyli jak pandemia sprzyja czytaniu

Najwięcej krytycznych materiałów pojawiło się względem Janusza Palikota (9,7 proc.), Bronisława Komorowskiego (7,7 proc.) oraz Magdaleny Ogórek (5,6 proc.). 

Komorowski wygrał w 13 województwach

Aktualny prezydent RP dominował w mediach w większości województw w kraju. Gdyby od popularności medialnej zależał wynik wyborów, to Komorowski nie wygrałby jedynie w województwie lubuskim, opolskim i  świętokrzyskim. Na zachodzie kraju mocnymi kandydatami są Magdalena Ogórek i lider Twojego Ruchu. Z kolei w Opolu i okolicach prym wiodą Andrzej Duda i Janusz Palikot, a w województwie świętokrzyskim Adam Jarubas i ponownie Duda.

Zdecydowana większość informacji na temat kandydatów pochodziła ze źródeł o zasięgu ogólnopolskim (łącznie 78 proc.). Publikacje w tego typu mediach dotyczyły głównie Adama Słomki (95 proc.), Iwony Piątek (93 proc.) i Dariusza Łaski (87 proc.). W mediach regionalnych dominowali Grzegorz Braunn (30 proc. materiałów), Komorowski (27 proc.) i Duda (20 proc.).

Media najczęściej o prezydencie

Wykres aktywności pokazuje, że każdego dnia Komorowski najczęściej pojawiał się w prasie. Jego osoba szczególne zainteresowanie wzbudziła 9 marca, w związku z wiecem oraz wypowiedzią odnośnie in vitro. Ostatnie dni charakteryzowały się spadkiem liczby doniesień medialnych. Z kolei o Andrzeju Dudzie najwięcej materiałów pojawiło się 2 marca – to wtedy kandydat PiS zarzucił Komorowskiemu unikanie dialogu. Aktywność kandydata podczas reszty analizowanego okresu była dosyć stabilna. 5 i 6 marca dziennikarze rozpisywali się na temat Palikota z uwagi na odejście 3 polityków z partii „Twój Ruch”.

 

O badaniu

Raport „Wybory prezydenckie 2015” to cykliczne badanie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, które sprawdza częstotliwość występowania w mediach kandydatów na urząd prezydenta Polski. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych, najpopularniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Zakres czasowy: 1-15.03.2015 r.

Metoda: ilościowa i jakościowa analiza danych.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej LIFESTYLE, Media - raport "Wybory prezydenckie 2015"
Hashtagi: #LIFESTYLE #Media

A to już wiesz?  AGATA PRZYBYŁEK - SPOTKANIE AUTORSKIE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy